Binnenkort zal Microsoft multifactorauthenticatie verplichten op alle Microsoft365 accounts.
Deze handeling zal automatisch uitgevoerd worden, waarna twee weken de tijd is de MFA te activeren.
Neem onderstaande stappen door om de juiste stappen te ondernemen.
Waar wordt beveiliging verhoogd:
Overal waar uw Microsoft account gebruikt wordt, waaronder:
- Outlook/Webmail
- Teams
- OneDrive / SharePoint
- Mail op smartphone / tablet
Downloaden van de app:
De tweefactorauthenticatie moet geregistreerd worden in de Microsoft Authenticator App
Download deze App alvast uit de Google Play Store (Android) of App Store (Apple)
Dit kan door te klikken op onderstaand logo:
Activeren van de app:
Binnenkort kan Webmail en/of Outlook vragen om het registeren van extra beveiliging.
Afhankelijk van het gebruik kan het langer duren voordat de MFA geregistreerd moet worden.
Voor een directe activatie, benader de webmail op https://outlook.office365.com/
en log in met uw mailadres en wachtwoord.
Vervolgens zal direct om additionele gegevens worden gevraagd.
Nu moet gekozen worden voor Mobiele app -> Meldingen ontvangen voor verificatie -> Instellen:
In sommige gevallen slaat Microsoft deze stap over en krijg je direct een QR code.
Er wordt een QR code op het scherm getoond,
deze moet m.b.v. de Microsoft Authenticator App gescand worden.
Open de App, klik rechts bovenaan op het plusje, en kies:
Werkaccount -> QR-code scannen –> richt de camera op de QR code:
Na het inscannen van de QR Code, druk op Volgende
Er wordt een eerste test gedaan om te controleren of het account (QR code) goed is gescand.
Vervolgens moet het 06 nummer opgegeven worden om de MFA beveiliging te kunnen herstellen
in het geval dat een smartphone defect/gestolen raakt.
Nu is de installatie klaar!
Onderstaand scherm hoeft verder niet gevolgd te worden, klikken op Gereed is voldoende.
Vanaf nu zal bij iedere inlogpoging, via niet eerder gebruikte apps of computers,
om een goedkeurig op de app vragen.
Afhankelijk van afkomst kunt u deze goedkeuren (eigen inlog) of afwijzen. (onbekende afkomst)
Met deze stappen is gerealiseerd dat iemand die niet over uw smartphone beschikt geen toegang kan krijgen tot uw gegevens (denk aan mail, maar ook Teams, SharePoint e.d.)
zelfs al beschikt deze persoon over uw Office356 wachtwoord.